V4Grid: Nový projekt úspešne spustený
Cieľom je pilotovanie V2X konceptu v rámci V4 regiónu
Dňa 13. 6. 2024 sa uskutočnilo v priestoroch Jurkovičovej teplárne v Bratislave prvé stretnutie 11 partnerov novozískaného projektu V4Grid – „The Visegrad group for vehicle to X,“ financovaného z programu Interreg Stredná Európa, v ktorom vedúcim partnerom a koordinátorom celého Konzorcia je práve spoločnosť ZSE.
Na úvodné Kick-off stretnutie daného projektu prijalo pozvanie všetkých 11 partnerov z regiónu V4 z oblasti energetiky, akademickej a výskumnej sféry, samosprávy, malých a stredných podnikov, ako aj technologického sektora zo Slovenska, Českej republiky, Poľska a Maďarska.
Spoločný Sekretariát programu Interreg Stredná Európa vo Viedni, reprezentovala pani Viktorija Dobravec. Na úvodné stretnutie projektu prijala pozvanie aj Dr. Claire Weiller, Senior Director, Program & Product management z Fermata Energy, ktorá je tzv. associated partnerom projektu V4Grid a zároveň člen jeho Poradného výboru.
Dr. Claire Weiller počas svojej prezentácie predstavila kľúčové požiadavky a technologický ekosystém konceptu V2X. Partnerom priblížila jednotlivé „use cases,“ ktoré budú pre Konzorcium V4Grid kľúčové nielen v pilotnej fáze projektu, ale najmä pri následnom roll-out technológie V2X v budúcnosti. V závere svojej prezentácie sa zamerala na hlavné bariéry a výzvy, ktoré sú spájané s touto technológiou.
3 kľúčové oblasti využitia V2X technológie v pilotnom projekte
Počas nasledujúcich 30 mesiacov Konzorcium V4Grid inštaluje celkovo 18 nabíjačiek V2X na 15 pilotných miestach v 7 regiónoch a zameria sa na pilotovanie, testovanie a validovanie daného konceptu v 3 prioritných oblastiach použitia označovaných aj ako:
- V2H (Vehicle-to-Home) – pri ktorom môžu elektrické vozidlá spätne prenášať energiu do domu, z ktorého sa práve nabíjajú. Tento proces sa nazýva aj obojsmerné nabíjanie a jeho hlavnou myšlienkou je, že elektromobil sa môže v čase, keď sa nepoužíva, využiť ako záložný zdroj energie. Využívanie V2H technológie môže priniesť úspory na nákladoch za elektrinu a skrátiť návratnosť investície do elektromobilu. V prípade osadenia V2H nabíjačky v domácnosti aj fotovoltikou sa zvýši využitie zelenej energie a zníži sa závislosť od tradičných zdrojov energie,
- V2G (Vehicle-to-Grid) – umožňuje obojsmerný tok elektriny medzi batériou elektromobilu a elektrickou sieťou. To pomáha lepšie vyvážiť ponuku a dopyt po elektrine, čím sa znižuje riziko výpadkov prúdu. Zároveň to vodičom umožňuje predávať prebytočnú energiu z batérie späť do siete. Agregáciou elektromobilov možno vytvoriť služby regulácie frekvencie a zníženia špičkových odberov. Tieto služby môžu priniesť vlastníkom elektromobilov dodatočný príjem, zároveň pomôžu stabilizovať elektrickú sieť a znížiť emisie CO2 maximalizáciou využitia zelenej energie,
- V2B (Vehicle-to-Building) – základnou myšlienkou je vnútorná optimalizácia toku energie v budove prostredníctvom V2B nabíjačiek. Optimalizácia vnútorného toku energie v budove spočíva v eliminácii špičkových odberov. Vďaka tomu sa môže znížiť rezervovaná kapacita elektrickej siete, čo následne vedie k zníženiu ceny za kWh. Na dosiahnutie tohto cieľa sa využijú nabíjačky V2B (Vehicle-to-Building) prepojené s lokálnym systémom riadenia energie budovy (EMS).
Inovatívne business modely a optimalizácia nabíjania pomocou AI
Okrem samotnej inštalácie V2X nabíjačiek, sa bude V4Grid Konzorcium zaoberať vypracovaním komplexných obchodných modelov a regulačných odporúčaní pre celý stredoeurópsky región. Cieľom je taktiež prepojiť prevádzkovateľov nabíjačiek pre elektromobily, dodávateľov energií a prosumerov (subjekty, ktoré sú zároveň výrobcami aj spotrebiteľmi energie). Využitím expertízy kolegov z Kempelenovho inštitútu inteligentných technológií (KInIT) budú navrhnuté algoritmy na báze AI/ML pre inteligentné riešenia v oblasti energetiky. Modely strojového učenia budú zachytávať a predikovať vzory správania zákazníkov, vrátane časov príchodov a odchodov automobilov, ako aj vzorcov spotreby a výroby energie. Osobitná pozornosť bude venovaná optimálnemu využívaniu batérií elektromobilov s cieľom využiť v nich uloženú energiu na V2X služby.